CONTRIBUTION OF CAREER GUIDANCE AND COUNSELING IN DEVELOPING STUDENTS’ ENTREPRENEURIAL ATTITUDE IN TERNATE CITY

  • Hasrul Hasrul ISDIK Kie Raha Maluku Utara
  • Nutfah A.M. Arif
  • Hariadi Ahmad
Keywords: Career Guidance; Career Counselling; Entrepreneurial Attitude; Narrative Literature Review

Abstract

Career guidance and counseling have an important role in school programs that aim to stimulate and facilitate students’ career development, including fostering attitudes and interest in the field of entrepreneurship. This article aims to conceptually describe the contribution of career guidance and counseling services in the form of scientific publications as an effort to foster students' entrepreneurial attitudes in Ternate City. The research method used is a narrative literature review (NRL). The results of the research show that in the last five years, there has been no contribution from career guidance and counseling services in fostering entrepreneurial attitudes for elementary to middle school students in Ternate City which have been published in the form of reputable scientific journals. Another finding is that the contribution of career guidance and counseling services using various techniques is effective in fostering students’ entrepreneurial attitudes, especially at the secondary school level in several regions in Indonesia, however, the number of publications in the form of scientific journals is still very minimal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam, S., Rumapea, P., & Rumawas, W. (2016). Pemberdayaan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Kota Ternate (Studi Dinas Koperasi dan UMKM Kota Ternate). Jurnal Ilmiah Society, 1(21), 129–142.
Ahmad, I. M., Habsyi, F. Y., & Renjaan, D. (2022). Analisis Kebutuhan Materi Pelatihan UMKM di Kota Ternate. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8 (22), 640-647. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7662915.
Cronin, P., R., F., & Coughlan, M. (2008). Undertaking a literature review: a step-by-step approach. British journal of nursing, 17(1), 38-43.
Depdiknas, (2008). Penataan Pendidikan Profesional Konselor dan Layanan Bimbingan dan Konseling dalam Jalur Pendidikan Formal. Diperbanyak oleh Jurusan PPB FIP UPI untuk lingkungan terbatas.
Hakim, D. (2012). Pengembangan Pendidikan Kewirausahaan Berdasarkan Nilai-Nilai Budaya Untuk Membentuk Daya Saing Dan Karakter Bangsa. Prosiding Seminas Competitive Advantage, 1(2).
Hasrul, H. (2014). Implikasi Teknik Metafora Berbentuk Healing Stories dalam Konseling Terhadap Peningkatan Efikasi Diri (Self-Efficacy) Siswa. Jurnal Gerbang Pendidikan, 1 (1), 33-45.
Hasrul, H. (2018). Efektifitas konseling kelompok dengan teknik metafora berbentuk healing stories untuk meningkatkan efikasi diri akademik siswa SMA. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(1).
Hasrul, H., & Arif, N. M. (2020). PENERAPAN TEKNIK HEALING STORIES DALAM BIMBINGAN KELOMPOK UNTUK MENGEMBANGKAN NILAI KARAKTER SISWA SDN 62 KOTA TERNATE. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(2).
Jatmiko, A. (2022). Bimbingan karier sebagai upaya menumbuhkan nilai-nilai kewirausahaan islami di Pondok Pesantren Enterpreneur Ad Dhuha Pajangan Bantul. Sociocouns: Journal of Islamic Guidance and Counseling, 2(1), 69-82.
Kasmir, (2016). Kewirausahaan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Munawaroh, F., Rasimin, R., & Sarman, F. (2023). Efektivitas Penggunaan Teknik Modelling Untuk Meningkatkan Sikap Entrepreneurship Dalam Bimbingan Karier Kelas XI di SMK Negeri 2 Muaro Jambi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 7774-7787.
Murdiyanto, A. (2019). Peningkatan Minat Wirausaha Melalui Model Sinektik pada Siswa Kelas AK2 di SMKN 1 Windusari Magelang. Medikons: Jurnal Prodi Bimbingan dan Konseling Unisri Surakarta, 5(1).
Nurlaila, Y., & Buamonabot, I. (2020) Penerapan Jiwa Kewirausahaan Untuk Menambah Pendapatan Ekonomi Masyarakat Kota Ternate Tengah. Artikel Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Terbuka. Online: http://repository.ut.ac.id
Oei, I. (2010). Jurus-jurus sakti wirausaha: 36 Jurus Melahirkan 4.000.000 Wirausaha Baru di Indonesia. Bandung. Gramedia Pustaka Utama.
Pranowo, T. A., & Nuryanto, I. L. (2020). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Simulasi Terhadap Sikap Kewirausahaan Siswa SMK. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling, 5(2).
Putri, M. I., A, W., & Yusri, F. (2021). Peningkatan Minat Wirausaha Siswa Melalui Layanan Dasar Bidang Bimbingan Karir. Consilium: Berkala Kajian Konseling dan Ilmu Keagamaan, 8(2), 108-122.
Rahma, U. (2010). Bimbingan Karier Siswa. Malang: UIN Malang Press.
Rother, E. (2007). Systematic literature review X narrative review. Acta Paulista de Enfermagem. 20 (2): v-vi. DOI:10.1590/S0103-21002007000200001.
Saragih, R. (2017). Membangun usaha kreatif, inovatif dan bermanfaat melalui penerapan kewirausahaan sosial. Jurnal Kewirausahaan, 3(2), 26-34.
Sukardi, D. K. (2010). Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Syifa, N. F. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Berwirausaha Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Modeling. Didaktikum, 20(2).
Winkel, W. S & Hastuti, S. (2010). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.
Published
2024-07-02
How to Cite
Hasrul, H., Arif, N., & Ahmad, H. (2024). CONTRIBUTION OF CAREER GUIDANCE AND COUNSELING IN DEVELOPING STUDENTS’ ENTREPRENEURIAL ATTITUDE IN TERNATE CITY. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi (JUPEK), 5(2), 38-45. https://doi.org/10.5281/zenodo.12513724